پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 181582
آثار تک نرخي شدن بنزين بر زندگي مردم/افزايش خودسرانه کرايه تاکسي در برخي نقاط کشور
تاریخ انتشار : 1394/03/06 08:12:38
نمایش : 1228
هنوز قيمت بنزين به صورت رسمي افزايش نيافته که تاثيرات آن بر زندگي مردم سراسر کشور آغاز شده و طي روزها و هفته هاي آينده نيز بدون شک اين تاثيرات بيشتر شده و گراني هاي بيشتري را به خانواده ها تحميل خواهد ساخت.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رساني راه دانا دولت يازدهم در طول 2 سال گذشته قيمت بنزين را طي 2 مرحله افزايش داد که در مرحله اول آن، ارديبهشت ماه سال گذشته قيمت هاي 400 و 700 توماني را به 700 و 1000 تومان و حالا در ارديبهشت ماه سال جاري با اعلام خبر تک نرخي شدن بنزين، قيمت اين حال سوخت خودروها را به 1000 تومان براي تمامي اتومبيل ها افزايش داده است.

 

در اين مسير هنوز قيمت بنزين به صورت رسمي افزايش نيافته که تاثيرات آن بر زندگي مردم سراسر کشور آغاز شده و طي روزها و هفته هاي آينده نيز بدون شک اين تاثيرات بيشتر شده و گراني هاي بيشتري را به خانواده ها تحميل خواهد ساخت.

 

در اين خصوص اما نکته قابل توجه اينجاست که برخي حاميان دولت و روزنامه هاي اصلاح طلب بر اين مسئله تاکيد دارند که افزايش قيمت ها تاثيري بر زندگي مردم نخواهد داشت. در اين باره از يک سو روزنامه وابسته به خاندان هاشمي رفسنجاني سکوت مردم را علامت رضايت افزايش قيمت بنزين دانست و گفت: افزايش قيمت بنزين با وجود فقدان اطلاع رساني توسط دولت، با خيال راحت و آرامش توسط جامعه مورد پذيرش قرار گرفت.

 

از سوي ديگر نيز روزنامه ابتکار آورده است: يک محاسبه سرانگشتي و دودوتا چهارتا هم نشان مي دهد که با تک نرخي شدن قيمت بنزين ماهانه فقط 18هزارتومان به هزينه هاي زندگي خانواده هاي داراي خـــودروي شخصــي اضافــه مي شود.با در نظر گرفتن حدود درآمدها، مخارج و هزينه هاي يک خانواده متوسط ايراني بين 1 تا 2 ميليون تومان است که در هرحال رقم 18 هزارتوماني افزوده شده به هزينه زندگي حدود يک تا دو درصد کل هزينه زندگي است و چندان قابل توجه نيست.

 

اين در شرايطي است که آمار و ارقام نشان مي دهد که افزايش قيمت بنزين بدون شک طي دو مرحله کوتاه مدت و بلند مدت بر زندگي مردم تاثيرات اثرگذاري خواهد داشت و نه تنها 18 هزار تومان بلکه با ارقامي بسيار بيشتر از اين مقدار، تورم را به زندگي مردم تحميل خواهد کرد.

 

آثار کوتاه مدت

 

بدون شک اولين تاثيري که افزايش قيمت بنزين در زندگي مردم خواهد داشت، در کرايه خودروها و اتوبوس هاي درون شهري و برون شهري خواهد بود. در اين باره شنيده مي شود که افزايش قيمت بنزين آغاز نشده که در بسياري از مسيرهاي کشور، رانندگان خودروهاي مسافربري اقدام به افزايش قيمت ها کرده اند. به عنوان نمونه خبرنگار دانا کسب اطلاع کرد که در مسير فيروزان به نهاوند در شهر همدان، کرايه ها از 2000 تومان به 3000 تومان افزايش يافته است.

 

از برخي نقاط ديگر کشور نيز خبر مي رسد که در شبکه هاي اجتماعي فراخواني با عنوان 5 خرداد روز بدون بنزين صورت گرفته و مردم را به عدم مصرف بنزين دعوت کرده است. در برخي نقاط ديگر نيز از زمان انتشار خبر تک نرخي شدن بنزين، پيامک هاي انتقادي در اعتراض به اين موضوع در حال رد و بدل شدن است. خبرنگار دانا همچنين در استان ايلام کسب اطلاع کرد که رانندگان خودروهاي سواري شخصي و خطي درون شهري، کرايه هاي خود را افزايش داده اند.

 

در حال حاضر نزديک به 190 هزار موسسه اتومبيل کرايه در سراسر کشور فعاليت مي کنند که اين موسسات همگي از اتومبيل هايي استفاده مي کنند که مصرف سوخت نسبتا بالايي دارند. بنابراين پس از افزايش قيمت بنزين در صورتي که دولت نتواند با نظارت بيشتر براين موسسات داشته و مانع از رشد ناگهاني هزينه هاي جاري شود، بدون شک در اين بخش نيز هزينه هاي سنگيني بر خانوارها تحميل خواهد شد.

 

آثار بلند مدت

 

در کنار آثار کوتاه مدت افزايش قيمت بنزين بر زندگي مردم با افزايش قيمت حمل و نقل، اين افزايش قيمت با آثار بلند مدتي نيز همراه خواهد شد. از همين رو افزايش قيمت بنزين در تمامي هزينه هاي جاري زندگي مردم وارد شده و قيمت تمام شده کالاها نيز به تبع آن افزايش مي يابد.

 

بررسي هاي تحليلي اقتصادي نشان مي دهد با افزايش قيمت بنزين،  تورم بخش حمل و نقل جاده اي بار و سطح عمومي قيمت ها نيز افزايش خواهد داشت. براي نمونه در حال حاضر قيمت انواع کالاهاي لبني به شدت به قيمت تمام شده شير وابسته است. اين در حالي است که محاسبات نشان مي دهد اين وابستگي به ميزان ۷۰ درصد است و در مورد کالاهاي لبني نزديک  به ۴ درصد از قيمت تمام شده به هزينه حمل و نقل وابستگي دارد. کالاهاي کشاورزي نيز به ميزان ۶۰ درصد به هزينه هاي جاري کود و نهادهاي کشاورزي وابستگي دارند و قيمت اين گروه کالايي نيز در حدود ۷ درصد به هزينه هاي جاري حمل ونقل وابستگي دارند. در مورد صنايع غذايي نيز ميزان وابستگي آنها به حمل و نقل ۴ درصد است.

 

بنابراين مي توان نتيجه گرفت هر چند اثر افزايش قيمت سوخت بر بهاي تمام شده کالاها نسبتا کم است اما مجموع اين تغيير قيمت ها به واسطه هزينه حمل و نقل انواع کالاها در دراز مدت بر اقتصاد خانوار نيز تاثير گذار بوده و اثرات تورمي خواهد داشت.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html